12 de desembre 2021

REGALETS DE NADAL (Activitat Solidària de Nadal)


Aquesta activitat consistirà en elaborar uns regals de Nadal per obsequiar per dur a Hospitals, a Centres de Dia, a Serveis Socials.....etc. Concretament 2n G ho donarà a Son Llatzer per a malalts i personal sanitari. 

Aquests presents estaran fets bàsicament amb materials que tenim a l'abast a l ' Institut , com  són : paper, cartolina, retoladors de colors...etc.

Consistirà cada regal en una capsa de cartolina feta amb papiroflèxia i dins hi posarem com a obsequi diferents passatemps fets pels alumnes o cercats a Internet o generats on-line que aniran escrits sobre paper blanc i que se podran presentar de dues formes: 

  • Aferrats sobre les cares de dos cubs giratoris plegables  fets amb paper verd i vermell que aniran dins la capsa
  • Aferrats sobre paper vermell o verd i plegats de forma original com a  sobres quadrats o rectangulars de papiroflèxia per posar dins la capsa




Capsa i tapadora amb dos cubs giratoris plegats


Capsa i tapadora decorades per Nadal


Capsa amb una Nadala amb  codi QR 


Cubs giratoris amb acudits, sopes de lletres, encreuats,  i sudokus


ç

           Puzzles o Trencaclosques

Sopes de Lletres i Encreuats

Material: 
  • Tisores
  • Ferrament o cola
  • Llàpis
  • Regle
  • Paper blanc
  • Etiquetes blanques
  • Retoladors de colors
  • Gomets de Nadal
  • Cinta adhesiva or o plata
  • Flocs platejats o daurats
Per una capsa: 
  • 1 cartolina quadrada de 20 cm (capsa)
  • 1 cartolina quadrada de 21 cm (tapadora)
Per dos cubs giratoris: 
  • 2 fulls vermells  de 19 cm (cub vermell)
  • 2 fulls verds de 19 cm (cub verd)
VIDEO "CUBS"                 https://youtu.be/jYrBfbNJ9Q8




VIDEO "CAPSA"                https://youtu.be/VV3SykqDWRI




Instruccions: 


INSTRUCCIONS "CUBS"

Necessitarem 6 fulls de paper quadrats de 19 cm de costat i de colors diferents dos a dos.



1.- Doblegam el quadrat per les dues diagonals.
2.- Plegam cap al centre dues de les puntes del quadrat.












3.- Tornam doblegar cap al centre les mateixes voreres
4.- Doblegam de forma transversal de forma que una de les puntes toqui el vertex del quadrat que s'havia format.












5.- Doblegam per una de les diagonals del pentàgon que s'ha format a fi que dos costats iguals coincideixin.
6.- Doblegam l'altra punta des de el vèrtex que ha quedat.












7.- Doblegam també en aquest costat  per la diagonal del pentàgon que s'ha format a fi que dos costats iguals coincideixin.
8.- Giram la peça i veurem que ens queda un quadrat amb un triangle a cada banda.












9.- Posam dues peces del mateix color una sobre l'altra per la part que s'obre perpendicular una amb l'altra.












10.- Enganxam una amb l'altra












11.- Aferram el triangles cap a fora a fi que les dues peces quedin fixades i ja tenim el cub fet.












12.- Feim fins a tres cubs de tres colors diferents.












13.- Aferram els tres cubs un sobre l'altre i ja està llest.





INSTRUCCIONS "CAPSA"

Necessitarem una cartolina quadrada de 21 cm de costat per fer la tapadora groc i una cartolina quadrada de 20 cm de costat per fer la capsa negre

















1.- Farem el mateix amb cada cartolina. Doblegam per cada diagonal.

2.- Plegam cap al centre dues de les puntes del quadrat.












3.- Desplegam i plegam igual les altres dues puntes.












4.- Tornam doblegar cap al centre les mateixes voreres












5.- Desplegam tot i repetim la passa 4























6.- Doblegam sols per marcar el plegs per cada diagonal del pentàgon 




















7.- Obrim els laterals 












8.- Doblegam una punta cap a dins seguint els plegs que s'han format.












9.- Feim el mateix amb l'altra punta. 












10.- Així queda acabada la tapadora i farem el mateix amb la capsa. 


11.- Ja tenim la capsa i la tapadora llestes





Link d'una activitat semblant de Matemàtiques amb Math Challenge




12 d’agost 2021

BALANÇA D'EQUACIONS

PROBLEMA 1

Quantes esborradores "Milan" equivalen a una esborradora "Dau" ? 
Les diferents peces:

Solució:

PROBLEMA 2

Quantes maquinetes equivalen a una esborradora "Milan" triangular?

Les diferents peces:

Solució:


Balances per treballar amb l'alumnat fent servir caramels i xocolatines o també material escolar,     per INVENTAR-SE PROBLEMES



RESOLUCIÓ INTUÏTIVA

    Per resoldre de forma intuïtiva fent servir la balança , el truc consisteix en posar o llevar peces iguals a cada plat fins que queda sola a un plat la peça que interessa resoldre en el problema 1 és l'esborradora dau i en el problema 2 és l'esborradora triangle



RESOLUCIÓ ALGEBRAICA

    En las resolució algebraica el contingut de cada plat se li diu "MEMBRE" i a cada grup de peces iguals se li diu "TERME", al valor de la peca desconeguda se li diu "INCÒGNITA"
    El valor de cada peça (en el nostre cas el valor és la Massa (g)) se simbolitza amb una lletra. El terme se simbolitza per aquesta lletra multiplicada per un nombre (aquest nombre indica el nombre de peces iguals del terme). Així doncs:
        • Una esborradora dau (1D)
        • Una esborradora quadrada (1Q)
        • Una esborradora rectangular  (1R)
        • Una esborradora blava (1B)
        • Una esborradora triangle (1T)
        • Una maquineta gran (1G)
        • Una maquineta de plàstic (1P)
        • Una maquineta metàl·lica (1M)

    Cada membre se representa sumant i/o restant segons el cas el termes que hi tenim.
    Quan els plats estan equilibrats se diu que a cada plat hi ha valors equivalents (en el nostre cas a cada plat  hi ha masses equivalents o iguals), algebraicament  aquesta equivalència s'expressa amb una igualtat. 
 
      Els nostres PROBLEMES se representarien de la forma següent on en vermell hi ha indicada la incògnita: 
  • Problema 1          1B + 2Q + 1D = 4Q + 1B + 1R
  • Problema 2          2G + 2P  + 1T = 2G + 2P + 2M

PROBLEMA  1




PROBLEMA  2



COMPROVACIÓ NUMÈRICA

       Sabent que els valors de cada peça són els següents:  
  • Una esborradora dau (1D=46g)
  • Una esborradora quadrada (1Q=17g)
  • Una esborradora rectangular  (1R=12g)
  • Una esborradora blava (1B=22g)
  • Una esborradora triangle (1T=12g)
  • Una maquineta gran (1G=7g)
  • Una maquineta de plàstic (1P=3g)
  • Una maquineta metàl·lica (1M=6g)

       Anem ara  a fer la comprovació numèrica substituint a cada lletra  pel seu valor (massa (g)) a la solució de cada problema : 
   

  

RESOLUCIÓ AMB EQUACIONS


    En aquest cas plantejarem els problemes sabent el valor (massa en (g)) de cada peça excepte al valor de la peça INCÒGNITA: